InsändareDags att tänka om kring kanalenKanske borde man satsa på järnvägen istället för kanalen som idag förpestas av miljöfarliga bränslen, menar signaturen ”Flanören”.
Ledareav Alex VoronovSå besegrades Ryssland i Svarta HavetUkraina hävde under 2023 Rysslands blockad mot Odessas hamnar. Den framgången bör fungera som lärdom 2024.
Ledareav Alex VoronovStäng kryphålen för den ryska oljanVäst måste göra mer för att stänga kryphål för rysk oljeexport.
InsändareLåt Väner-max bli ett ledord för sjötrafikenDet finns för- och nackdelar med större slussar upp till Vänern, menar skribenten.
InsändareNya slussar eller bygg i befintlig led?Järnvägen behöver också få större kapacitet så börja i den änden innan det eventuellt sprängs i onödan! menar signaturen.
Trollhättanav Niklas JohanssonSlussbygge i befintlig led drabbar företag och redare”Vissa av dem kan flytta, vissa kan gå över till andra transportslag och andra kan tvingas lägga ner verksamheten.”
Vänersborgav Niklas Johansson, Stefan BennhageVänerns vattennivå lägsta på flera år SMHI varnar för att extremnivåer kan bli vanligare i Vänern.
Ledareav Alex VoronovTillverka nya vapen och ammunition för UkrainaSveriges militära och civila stöd till Ukraina har varit viktigt. Men det kan bli större och framför allt bättre riktat mot de ukrainska behoven.
Ledareav Alex VoronovUkrainas jordbruksprodukter måste fram Det finns inga hållbara alternativ till att öppna Ukrainas hamnar. Och den enda vägen dit är en ukrainsk krigsseger.
Ledareav Alex VoronovDet finns inga alternativ till att öppna Ukrainas hamnarDe blockerade hamnarna längs Svartahavskusten riskerar att orsaka en svår livsmedelskris. Det är ännu ett skäl att se Ukrainas kamp som vår.