Många åsikter och synpunkter ventileras. Varför inte lyfta blicken och se hur det ser ut i stora världen?
Panamakanalen invigdes 1914. En underbart fin kanal med flera slussar och en sjö mitt i. De största fartygen som passerar är av Panama-max storlek.
Suezkanalen invigdes 1869. En otrolig genväg för att slippa gå runt Afrika. Fartygen som passerar är Suez-max, i storlek och djupgående. Jo, kanalen är utan slussar och har grävts om.
Kielkanalen, en smart led mellan Östersjön och Nordsjön. De som är för stora här går runt Danmark – Kiel-max.
Wellandkanalen tar fartygen från Ontariosjön upp till Eriesjön och förbi Niagarafallen. Welland-max gäller.
Överallt anpassar redarna sig efter de förutsättningar som finns. Fartygen byggs för att storlek och effektiviteten utnyttjas maximalt.
Vi har en underbart fin slussled i Trollhättan. Hela vägen från Göteborg upp till Vänern fungerar fullt ut. Naturligtvis krävs underhåll och skötsel som med allt annat här i världen. Behöver industrin och kunderna i Vänerområdet mer lastkapacitet, ja låt då redarna bygga fler fartyg.
Ja, just det, med storleken Väner-max.
Kostnaderna för att bygga större slussar, uppehåll och störningar i trafiken och mycket mera går knappast att räkna hem. Låt Väner-max bli ett ledord för sjötrafiken till och från Europas tredje största sjö Vänern.
Bengt Andersson
ex-sjöfarare