InsändareVad gäller kring laddningsstationer för elbilar?Transportarbetareförbundet kräver ett tydligt, tvingande regelverk samt att en ansvarig tillsynsmyndighet utses, menar skyddsombudet Dan Johansson.
Jobb & Affärerav Malin Jansson/TT, TT-TT Spektra, Helen PreutzHamnavtalet: Solklar vinst eller pyrrhusseger?En historisk seger för hamnarbetarna eller ett avtal som bäddar för fler konflikter? Experterna är oeniga om vem den verkliga vinnaren är när hamnkonflikten nu har fått en lösning.
Jobb & Affärerav TT-TT Spektra"Lugn och ro" i hamnarna efter avtalEtt bra avtal med vinnare på båda sidor.
av TTTransport: Sympatiåtgärder inte aktuelltLO-förbundet Transport bedömer det som osannolikt att förbundet kommer att vidta några sympatiåtgärder för Hamnarbetarförbundet, skriver Transport i ett pressmeddelande.
av TTTransport: Sympatiåtgärder inte aktuelltLO-förbundet Transport bedömer det som osannolikt att förbundet kommer att vidta några sympatiåtgärder för Hamnarbetarförbundet, skriver Transport i ett pressmeddelande.
av Micke Larsson, TTHamnkonflikt kan skärpas efter nobbat budHamnarbetarförbundet säger nej till det senaste medlarbudet i konflikten med Sveriges Hamnar. Vi kommer ingenstans. Då återstår bara stridsåtgärder, säger Erik Helgeson i Hamnfackets styrelse.
av Helena Wande/TT, TTLåst läge i hamnarna – kan komma nya varselEfter nya medlarsamtal är parterna i hamnkonflikten fortfarande inte närmare en lösning.
Sverigeav Cecilia Klintö/TT, TTChaufförernas sömn hotad av inbrottsriskenGodstransporternas innehåll är eftertraktade tjuvbyten – i snitt anmäls fyra stölder per dygn året runt. Chaufförerna är pressade, enligt Transportarbetareförbundet.
av TTFörhandlingar igen om nytt hamnavtalNu förhandlas det igen om ett eventuellt nytt avtal för arbete i hamnarna. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har träffat Hamnarbetarförbundet, och samtalen fortsätter på onsdagen.
av Micke Larsson, TTÅkeribranschen välkomnar EU-förslagFler uppdrag till svenska åkerier och bättre villkor för de utländska chaufförer som blir kvar i Sverige. Det utfallet hoppas åkeribranschen få om EU:s nya regelförslag för lastbilstransporter utanför hemlandet går igenom.