En ny Porsche Panamera, en likadan bil som vänersborgaren köpte. (Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.)
En ny Porsche Panamera, en likadan bil som vänersborgaren köpte. (Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.) Bild: Eckehard Schulz

Vänersborgare vann mot bilhandlare – Porsche fick köpas tillbaka

Den nyköpta Porschen började låta konstigt och stannade. Trots garanti skulle vänersborgaren som köpte bilen tvingas betala 150 000 kronor för att reparera den. Nu ger ARN honom rätt mot bilhandeln.

ANNONS
|

I april förra året köpte en man från Vänersborg en Porsche för 274 900 kronor av Alexis bilcenter AB i Älvängen. Vid köpet blev mannen lovad sex månaders garanti.

Drygt två månader efter köpet började motorn låta konstigt, bilen tappade kraft och till slut stannade den. Köparen kontaktade då bilhandeln som bad honom att bärga bilen till en bilverkstad i Trollhättan.

Efter ungefär tre månader återkom verkstaden och berättade att den misstänkte att det var fel på oljehögtryckspumpen, men var inte säker. Vänersborgaren kontaktade därför återigen bilhandeln som ville att fordonet skulle skickas till en märkesverkstad i Göteborg för felsökning.

ANNONS

Den andra verkstaden kom fram till samma slutsats. I december byttes pumpen ut på garantin, men verkstaden bad även mannen att köpa ett nytt bilbatteri och lämna det till dem eftersom det gamla var dåligt. Dessutom upptäckte verkstaden fler fel på Porschen.

Alexis bilcenter AB kontaktades återigen men nu bad de köparen att stå för kostnaden för felsökningen så alla fel kunde dokumenteras, vilket köparen gick med på. Felsökningen visade att det var flera fel på bilen och kostnaden för att fixa dem skulle gå på mellan 120 000 och 150 000 kronor. Garantigivaren ville inte stå för kostnaden. Märkesverkstaden var dessutom osäker på om reparationen skulle fungera, då fler fel kunde uppstå.

Klagat flera gånger

Ungefär två veckor efter att mannen köpte bilen klagade han för första gången till bilhandeln. Då hade han varken fått reservnyckel eller serviceboken till bilen, han meddelade även att bilen luktade olja. I februari i år reklamerade köparen de konstaterade felen och bad bilfirman att antingen ta tillbaka bilen, hitta en ny eller reparera felen. Bilen hade gått cirka hundra mil och använts i två månader när den gick sönder. Säljaren erbjöd sig endast att hitta en billigare bilfirma, kostnaden skulle mannen stå för själv, står det i Allmänna reklamationsnämndens, ARN, utlåtande.

ANNONS

”Såldes felfri”

Alexis bilcenter AB hävdar att bilen såldes felfri. Köparen provkörde bilen och de menar att eftersom mannen hörde av sig till garantigivaren fyra månader efter köpet, såldes bilen i felfritt skick. De menar att det tog nästan ett år för mannen att reklamera felen till bolaget.

ARN menar att det är bevisat att bilen hade motorfel när den såldes och företaget har därför felat. ARN skriver även i sitt utlåtande att ett fel som påpekas efter två månader är inom rimlig tid, och det finns inget som styrker Alexis bilcenter AB:s påstående att kunden först berättade om felen efter fyra månader.

Bilhandeln ska därför betala tillbaka 274 900 kronor plus ränta till vänersborgaren. De ska även betala skadestånd på 4 500 kronor för bilbatteri samt felsökning.

Tvärtemot ARN:s beslut menar bilhandlaren att bilen såldes i felfritt skick och att de hade gott om bevis för att den inte var trasig.

– Vi tyckte att beslutet var orättvist. Vi hade mycket bevis att vi sålde bilen felfritt, men garantin ville inte fixa bilen, säger Ehab Jone, bilförsäljare på Alexis bilcenter AB.

Han menar att köparen inte har informerat dem i tid, men ARN hävdar att köparen hört av sig inom två månader.

ANNONS

Kommer ni att följa ARN:s beslut?

– Ja, vi vill inte hamna på en svartlista. Alla kunder är nöjda och skriver bra om oss. Vi skulle lätt lagat den om han hade önskat.

I förra veckan återlämnade vänersborgaren fordonet till bilhandlaren och fick sina pengar tillbaka.

ANNONS