Tiktoktrenden: Lokala butiker gör reklam – med anställda

Personal som gör reklam för arbetsplatsen på Tiktok har spridit sig som en löpeld över hela landet och allt fler butiker har hoppat på trenden.
– Någon har kommit fram och sagt ”är det du som är på Tiktok?”, säger Erik Slott, butikschef på Ica Älgen.

ANNONS
|

Till skillnad från den traditionella reklamen har en ny sorts marknadsföring brett ut sig på marknaden. I stället för professionella skådespelare med manus ser vi nu personal i butiker mima till låtar eller göra sketcher till populära ljud på Tiktok.

– Tiktok är just nu en het plats där många vill synas. Vår individuella drivkraft är att vi vill synas och vara med i matchen. Så därför nyttjar vi dessa plattformar, säger Eva Ossiansson, expert på strategisk varumärkesutveckling och sociala medier.

Så här ser en video ut från Ica Älgen som fick över 500 000 visningar.

Ica Älgen i Vargön är en butik som satsar fullt ut med sociala medier. I dag har de fyra personer som jobbar två till tre timmar i veckan med just detta. Främst lägger de ut matlagningsvideor och roliga sketcher.

ANNONS

– Jag tycker det är kul och det är roligt med en kreativ arbetsplats, säger Evelina Alström, sociala medier-ansvarig.

– Det finns kunder som känner igen en. Någon har kommit fram och sagt ”är det du som är på Tiktok?”, säger butikschefen Erik Slott.

I vissa fall har de anställda blivit ansiktet utåt för butiken. Likt karaktären ”Ica-Stig” har butiksanställde Jack Andersson blivit Ica Matmors egen lokala profil.

– Jag älskar det! Jag tror att folk gillar att jag bjuder på mig själv och öppnar upp mig.

Hänga med i digitala utvecklingen

Lagerutförsäljning i Vänersborg, som ägs av Varner, hoppade på trenden för att hänga med i den digitala utvecklingen. Elvira Karlsson och kollegan Melker Lindqvist tycker båda det är en kul omväxling bland de vanliga arbetsuppgifterna.

– Det är kul att se när videor man lagt ner mycket jobb och tid på går bra, säger Elvira Karlsson.

– Ja, det blir att man tävlar lite med sig själv, säger Melker Lindqvist.

Kan vara roligt och utvecklande

Fritjof Carlsson-Brandt, pressekreterare på fackförbundet Handels, menar att det kan vara båda roligt och utvecklande för en person att sköta sociala medier-kontot. Men han påpekar samtidigt att de anställda ska vara noga med att det ingår i arbetsuppgifterna.

– Så länge som det är kul och inte känns påtvingande. Sedan är det viktigt att man som anställd håller koll och drar gränser med vad som är arbete och vad som är fritid, säger han.

ANNONS

Enligt varumärkesexperten Eva Ossiansson måste arbetsplatsen förhålla sig till varför man gör detta, och fråga sig om det ska vara en del av en medveten marknadsföringsstrategi.

– Du skapar uppmärksamhet och det kan uppfattas som marknadsföring. Om det är tänkt att vara det måste du berätta vad som marknadsförs och vem som gör det, säger hon.

Ingår i arbetsuppgifterna

På Ica Älgen får de anställda numera två till tre timmar i veckan avsatt för att arbeta med sociala medier. Och just nu är de fyra stycken som aktivt jobbar med det.

– Det är marknadsföring som allt annat. Man ska få betalt för det arbete som man gör, säger Erik Slott.

Christian Palmgren som driver Ica Matmor säger att det är viktigt att personal som är med i sociala medier också känner sig bekväma med det och att det sker under arbetstid.

– Vi hade inte lagt det som syssla om man inte var bekväm med det, säger han.

Även på Lagerutförsäljning är de noga med att det ska ske under arbetstid.

– Vi gör det ungefär två gånger i veckan och det ingår i arbetsuppgifterna här, säger butikschefen Rebecca Linderoth.

ANNONS