VTD gör sig av med personal.
VTD gör sig av med personal. Bild: STEFAN BENNHAGE

Nära hälften av tidningsbuden tvingas sluta på VTD

Under hösten gör VTD, Västsvensk Tidningsdistribution, förändringar i sin utdelning av morgontidningar. Det innebär att ungefär hälften av personalstyrkan, 25 personer, sägs upp från sina jobb i Tvåstad.
– Ja, tyvärr, vi har en övertalighet, säger vd Annika Nyberg.

ANNONS
|

VTD, Västsvensk Tidningsdistribution, arbetar med att bära ut tidningar, post och paket till privatpersoner i hela västra Sverige. Företaget ingår i Stampenkoncernen och en stor del av verksamheten består av att dela ut morgontidningar, bland annat TTELA.

Nu står VTD inför förändringar i sin distribution av just morgontidningar. Tidningsbranschen är under förändring, antalet digitala prenumerationer ökar men allt färre läser papperstidningen.

– Hela samhället förändras, allt fler kunder efterfrågar digitala prenumerationer, säger Annika Nyberg, vd på VTD.

När det blir glesare mellan de som prenumererar på papperstidningen ökar kostnaden för distributionen per tidning. Och från och med 1 november slutar VTD att köra ut TTELA till ungefär 700 hushåll. Stampens övriga titlar berörs på ett liknande sätt.

ANNONS

– Vi gör en översyn av hela vårt område, från Strömstad i norr till Laholm i söder, säger Annika Nyberg.

Neddragningarna i utdelningen drabbar VTD:s personal.

– Ja, tyvärr, vi har en övertalighet. Drygt 25 anställda i Tvåstad måste sluta, det är nästan halva styrkan, säger Annika Nyberg.

I hela Västsverige har företaget ungefär tusen anställda.

Men VTD ska även i fortsättningen dela ut papperstidningar.

– Målsättningen är att få lönsamhet i vår verksamhet så att vi kan hålla i gång distributionen av tidningar så länge som möjligt, säger Annika Nyberg.

Prio på journalistik

Fredrik Hofflander är chefredaktör på TTELA. Han tycker att det är tråkigt att alla prenumeranter inte kommer få ta del av TTELA i den form de önskar från den 1 november.

– Men jag hoppas att den allra största delen ska vilja fortsätta läsa vår journalistik i digital form. För oss handlar det i grund och botten om att lägga resurserna på journalistik, det är vår prio före att lägga dyra pengar på distribution i områden där vi har få prenumeranter.

Informationsbrev ska ha gått ut till alla papperstidningsprenumeranter som berörs.

– Det handlar om hushåll i våra glesbefolkade delar av vårt område. Men vi kommer anordna träffar och utbildningar för att hjälpa personer att komma i gång med våra digitala kanaler, säger Fredrik Hofflander.

ANNONS

Tror du att utvecklingen kommer fortsätta åt det här hållet?

– Det är svårt att förutspå framtiden. Så länge vi har ett starkt intresse för papperstidningen så kommer vi fortsätta jobba med den till de som föredrar att få nyheter i den formen. Vi lägger mycket energi för att den ska bli så bra som möjligt för våra pappersläsare. Men jag tror att fler kommer läsa tidningen digitalt, säger Fredrik Hofflander.

ANNONS