Kalasboden har gjort likadana sallader i 40 år

På 1980-talet började Kalasboden i Vänersborg med salladskonceptet. Det blev en succé och trots trender och förändringar vågar inte dagens ägartrio ändra på framgångsreceptet.
– Vi har egentligen bara förvaltat arvet, säger Stina Skoogh Berglöf.

ANNONS
|

Kalasboden är ett anrikt företag och delikatessbutiken har funnits i över 60 år i Vänersborg. I dag drivs den, och butiken i Trollhättan, av ägartrion Stina Skoogh Berglöf, Rikard Berglöf och Patrik Johansson.

– Vi har egentligen bara förvaltat det och utvecklat företaget med catering och fester, säger Stina Skoogh Berglöf.

Det var den driftiga kallskänkan Nelly Åberg, som jobbade på Statt, som grundade Kalasboden. 1963 startade hon delikatessbutiken och på 80-talet, när en ny ägare tog över, blev salladskonceptet ett framgångsrecept.

Ett gammalt foto på grundaren Nelly Åberg hänger i köket på Kalasboden i Vänersborg.
Ett gammalt foto på grundaren Nelly Åberg hänger i köket på Kalasboden i Vänersborg.

– Fru Åberg vakar lite över oss fortfarande, säger Stina och visar fotografiet som hänger på väggen i köket på Kalasboden.

ANNONS

Butiken erbjuder sallader, smörgåstårta, enklare rättare samt dagens lunch varje dag. De levererar också allt från bufféer till festmenyer.

– Vi tog över för snart 25 år sedan, och för fem år sedan öppnade vi även i Trollhättan, säger Rikard Berglöf.

Pandemin – en chock för salladsbutikerna

De hade bara haft öppet butiken på Innovatum i Trollhättan i ett halvår när coronapandemin var ett faktum.

– Det var en sådan chock när den smällde till 10 mars 2020. Det började direkt med samtal att avboka, avboka, avboka. Vi fick fullständig panik, tänkte var är botten och ska vi kursa med en gång?, säger Stina.

Nu blev det inte så illa för delikatessbutikerna eftersom folk fick ändra sina vanor, menar paret. De kunde inte gå ut på restaurang utan fick köpa hem mat i stället och många valde att stötta den lokala handeln.

– Vi hade precis startat i Trollhättan och där rullade det på. Eftersom vi har en disk blir det ett naturligt avstånd mellan personalen och de som handlar. De stod även ute och väntade, säger Rikard.

– På något sätt tog man sig igenom det. Vår kärnverksamhet är det vi har i våra butiker, men allt det andra dog ut, säger Stina.

Inga fester i Lagergrenska huset

Kalasboden hyrde vid den här tiden Lagergrenska huset i Vänersborg, men pandemin satte stopp för festerna i huset, och fick efter 14 år lämna det när de inte kom överens med hyresvärden.

ANNONS

– Det är tråkigt för det är ett vackert hus och nu står det bara tomt, säger hon.

– Festerna är egentligen den lilla biten, den stora biten är butikerna, utkörningar och Västra Götalandsregionens avtal som vi har, säger Rikard.

En räksallad är på gång till en kund.
En räksallad är på gång till en kund. Bild: Karin Engqvist

Efter pandemin har det varit svårt för ägarna att hitta personal och cateringen har fått stryka på foten. I stället lägger de allt fokus på kärnverksamhet och att utveckla butikerna.

Hur stor del av det ni säljer en vanlig vecka är över disk och hur mycket kör ni ut till de ni har avtal med?

– 75 procent är butik och 25 procent är annat. Stammisarna vill ha sina sallader och det är tack vare dem att vi är kvar efter 60 år, säger han.

– Det är lätt att tro att vi måste göra så mycket mer, men det viktigaste är egentligen att ta hand om våra stammisar och göra det bra, som vi också gör i butikerna, säger Stina.

Omtyckta sallader

De omtyckta salladerna görs än i dag på det sättet som Kalasboden startade med för över 40 år sedan. Det har gjorts några försök att modernisera och införa andra ingredienser, men det har inte alltid uppskattats av kunderna.

ANNONS
Den klassiska rosa dressingen, russian, på Kalasboden.
Den klassiska rosa dressingen, russian, på Kalasboden. Bild: Karin Engqvist

– När vi var inne i butiken och kikade för första gången, för 24 år sedan, såg vi den här russian och sa ”den där hemska rosa dressingen får vi ta bort”, berättar Rikard.

De nya ägarna insåg snart att den rosa dressingen, gjord på rödbetor och yoghurt, var populär bland kunderna och fick vara kvar likaså den konserverade paprikan i kycklingsalladen.

– Salladerna är vårt hjärta och vi har fortfarande mycket av grunden kvar från det som vi har ärvt. Vi skulle kunna ha haft färska champinjoner i stället för burkchampinjoner, som vi har i vår sallad, men alltså nej det går inte, säger Stina och fortsätter:

– Det ändrar smaken på salladen och då smakar det inte Kalasbodens sallad längre.

Stina Skoogh Berglöf.
Stina Skoogh Berglöf. Bild: Karin Engqvist

Salladerna är gjorda på råvaror som bland annat kyckling, räkor, tonfisk, skinka och tacofärs. Till det kan kunden välja bland nio olika dressingar.

Har Trollhätteborna anammat det här salladskonceptet?

– Vi har märkt att det var efterlängtat att vi kom till Trollhättan och vi har fått mycket uppskattning, säger hon.

Innan de öppnade butiken på Innovatum 2019 hade de letat efter en lämplig lokal i tio års tid.

– Det var ett trevligt område att flytta till, måste vi säga. Ett spännande område och på sikt kommer det att hända mer saker där ute.

ANNONS

Men det var inte givet från början med att ha två butiker.

Rikard Berglöf.
Rikard Berglöf. Bild: Karin Engqvist

– Det är en rätt speciell butik vi har ändå, och så nära varandra, men vi har i dag ganska jämna kassor. När vi har en topp i Vänersborg då har Trollhättan också en topp, de följer varandra på något konstigt sätt, säger Rikard.

Träffades på Ronnum

Stina Skoogh Berglöf och Rikard Berglöf har alltid jobbat i restaurangbranschen och träffades en gång i tiden på Ronnum. De bodde och jobbade en period i Stockholm innan de bestämde sig för att flytta hem igen.

– Det var då hittade din mamma en annons om att Kalasboden var till salu, säger Stina och tittar på sin man.

Under några sommarsäsonger drev de även Skräcklestugan.

– Kalasboden är rätt så mycket Rikard. Det är oftast han som tar hand om kundsamtalen och personalen. Jag är mer en doldis, säger Stina vars uppgift är företagets ekonomi och administration.

Delägaren Patrik Johansson är kocken i gänget och det är han som styr och ställer i köket på Kalasboden.
Delägaren Patrik Johansson är kocken i gänget och det är han som styr och ställer i köket på Kalasboden. Bild: Karin Engqvist

Patrik Johansson är kocken i gänget och den som styr och ställer i köket.

– Han är vår klippa. Det är vi tre som tar besluten om Kalasboden, berättar hon.

”Fantastikt att vi får förvalta det här”

Sammanlagt är de tio anställda i företaget.

– Det är det roligaste med det här jobbet, all fantastisk personal som vi haft genom åren. Alla dessa ungdomar som har kommit och gått och vi som har fått vara en liten språngbräda för dem i yrkeslivet, säger Stina.

ANNONS

När vi är på besök är det spaghetti bolognese med riven parmesan som står på dagens lunchmeny och i köket är förberedelserna i gång inför nästa dags rätt – bratwurst med senapsstuvad potatis & picklad rödkål.

– Vi har inte skapat det här själva, men det är fantastiskt att vi får förvalta det här och att det fortfarande är så att Kalasboden är ett litet begrepp på något sätt, säger Stina.

ANNONS