Nya slussar om sex år – så går miljardprojektet

Ansökan till mark- och miljödomstolen för nya slussar i Lilla Edet börjar bli färdig att skickas in. Planen är att slussarna ska vara färdiga år 2030.
– I Trollhättan och Vänersborg ligger vi något år efter, säger Nathalie Abrahamsson, fastighetsansvarig på Trafikverket.

ANNONS
|

Vid Bergkanalen i Trollhättan tar man för tillfället markprover. Det genomförs även markundersökningar av Olidan och i Älvrummet under september och oktober.

– Provtagningarna här vid Bergkanalen görs för att undersöka vad det är för material och om det finns några föroreningar. Vi måste veta vad som finns i backen, säger Julia Lööf, biträdande projektledare på Trafikverket för slussarna i Trollhättan.

Hon och kollegan Nathalie Abrahamsson, fastighetsansvarig, har även god insyn i vad som pågår parallellt i Lilla Edet och Vänersborg vad gäller de nya slussarna.

– Just nu pågår ett utredningsarbete där vi optimerar och tittar på olika utformningar. När triangelslusslösningen kom upp i Lilla Edet tittade vi på möjligheten för en sådan även i Vänersborg och eftersom vi såg att den lösningen kan påverka mindre än en rektangulär sluss kan det bli aktuellt med ett sidbyte, säger Nathalie Abrahamsson.

ANNONS

Som fastighetsansvarig håller hon på med mycket mer än de fastigheter som behöver lösas in. Det handlar också om ett samarbete med kommunerna, där det parallellt tas fram nya detaljplaner.

Ansökan om vattenverksamhet till mark- och miljödomstolen

– I Lilla Edet har vi kommit längst. Där har vi haft det slutliga samrådet och håller på att packa ihop ansökan om vattenverksamhet till mark- och miljödomstolen. Vi hoppas att lämna in den före årsskiftet, säger Nathalie Abrahamsson.

Handläggningstiden för domstolen räknar Trafikverket tar ett till två år.

– Alla slussarna är dåliga men den i Lilla Edet är allra sämst. Där har vi löst in alla fastigheter som berörs och de sista boende är på väg att flytta ut. I Trollhättan har vi bara löst in en fastighet hittills och det är Skuggan. Sedan pratar vi med fler fastighetsägare, såväl privata som verksamheter, om hur de skulle kunna påverkas, säger Nathalie Abrahamsson.

I Vänersborg pågår det utredning om vilka fastigheter som kan komma att påverkas. Budgeten som Trafikverket har fått för slussarna i de tre kommunerna är 6,1 miljarder kronor, enligt 2021 års prisnivå.

– Pengarna ska räcka till planeringsfasen och sedan byggfasen i alla tre projekten, säger Julia Lööf.

I Trollhättan omfattar projektet Bergkanalen från Klaffbron ner till farleden söder om dagens slussar. Även Bergkanalen kommer att breddas och det innebär nya promenadstråk.

ANNONS

– Bergkanalen är en del av det statliga byggnadsminnet och vi har dialog med Riksantikvarieämbetet för att se till att konsekvenserna av breddningen hanteras på rätt sätt, säger Julia Lööf.

Anlitar slussexperter från Nederländerna

Hon och Nathalie Abrahamsson är två av ett 40-tal personer på Trafikverket som arbetar med projektet för tillfället. Då är projektledning, specialister samt ekonomer som gör kalkyler inräknade.

– Sedan har vi konsulter från WSP som är minst lika många. Periodvis är det fler, för att exempelvis genomföra fältundersökningar. Vi tar genom WSP även hjälp av slussexperter i Nederländerna. Det är inte så ofta vi bygger slussar i Sverige, säger Julia Lööf.

– Sedan får man inte glömma personal från Sjöfartsverket. Det är de som sitter på mycket kunskap, säger Nathalie Abrahamsson.

Hon lyfter också fram samarbetet med de tre kommunerna som något positivt.

– Vi har samverkan med samtliga tre kommuner med regelbundna möten och avstämningar.

Planen är att slussarna ska vara färdiga i Lilla Edet 2030 och ett till två år senare i Trollhättan och Vänersborg.

– När slussarna är färdigbyggda går det över till testkörning under en ganska lång tid, för att se att allt är okej. Det handlar om det tekniska och det mekaniska och därför måste sjötrafiken gå parallellt i de gamla slussarna under en period, säger Nathalie Abrahamsson.

ANNONS

LÄS MER:Trafikverket ändrar sig i frågan om nya Brinkebergkulle sluss

LÄS MER:Klart: Lilla Edet får Sveriges första triangelsluss

LÄS MER:Slusscaféet i Trollhättan byggs om – efter otillåten utbyggnad

LÄS MER:Trafikverket vill veta vad Trollhätteborna tycker om nya slussarna – kostar 100 000

LÄS MER:Så kan slussområdet i Trollhättan bli utan slussar

ANNONS