Yvonne Olsson: ”Nya älvbron, Vårvik och stadsparken invigs – äntligen!”

Efter tio års bevakning och hundratals artiklar om stadsdelen Vårvik, nya älvbro och stadsparken sätter TTELA:s reporter Yvonne Olsson punkt. Ja, nästan då.

ANNONS
|

Härom veckan städade jag skrivbordet. Pappershögarna hotade att välta över mig, så det var ren självbevarelsedrift.

I samma takt som luntorna landade i återvinningen eller matades in i dokumentförstöraren sjönk stressnivån. Samtidigt växte en känsla av fullbordan. En hel del av alla kommunala handlingar och tidningsklipp handlade nämligen om byggandet av en ny stadsdel på Stridsbergsområdet/Knorren på västra sidan och en samlad stadspark och nya gator på Hjulkvarnssidan – med en sprillans ny älvbro emellan. Nu låg invigningen bara en månad bort – vilken märklig och härlig känsla!

Jag har bevakat processen sedan 2013, då Trollhätteborna fick yttra sig över en ny översiktsplan med Nya Älvstaden som det lysande utropstecknet. Fast det hela började långt tidigare.

ANNONS

Trollhättebor med gott minne säger att en älvbro vid Hjulkvarn diskuterats sedan 1970-talet, då Klaffbron var hårt ansträngd. Men 1981 kom kung Carl XVI Gustaf till Trollhättan för att klippa bandet till Stallbackabron. Nu spreds trafiken över två älvbroar och alla var nöjda.

En Hjulkvarnsbro föll inte helt i glömska, men skymdes av Trafikverkets plan på en hög älvbro vid Nyckelberget. I dag tror väl ingen att den bron kommer att bli byggd, men stråket för en ny sträckning av E45 är fortfarande inritat.

Trafiken tätnar

2010 låg avgaserna täta på Klaffbron och Stallbackabron i rusningstid, om än inte lika täta som dimman vid Lützen 378 år tidigare. Kommunens förståsigpåare menade ändå att en trafikinfarkt var att vänta, redan inom tjugo år.

Samtidigt lättade dimman kring gamla Stridsberg & Biörckområdet, där Hackmankoncernen en dyster dag på 80-talet satte p för den anrika tillverkningen av maskinknivar och sågblad. Det förorenade industriområdet hade gett kommunen huvudvärk. Ett stackars företag i Nyköping hade råkat ta över organisationsnumret, men hade bevisligen aldrig satt sin fot i Trollhättan och kunde inte göras ansvarigt för att städa upp. Naturvårdsverket hade ingen stor pengapung för sanering av nedsmutsade industriområden. Det pratades om att gjuta in hela skiten för att kunna bygga bostäder på marken.

ANNONS

Några decennier senare hade staten ökat saneringsanslagen, och det började röra på sig i stadshusets korridorer. Kommunpolitikerna ville få fram attraktiva, vattennära bostäder för att locka nya invånare och såg en möjlighet att göra ”två flugor på smällen”. Till saken hör att kommunen runt 2010 hade köpt Folkets park från en konkursfärdig parkförening.

Planen tog ny väg

Allt vävdes samman till Nya Älvstaden, en expansiv plan med tusentals bostäder på Stridsberg och Knorren, en ny älvbro vid Hjulkvarn och en sammanslagning av Folkets park och parken Lunnen.

Översiktsplanen klubbades, och därefter har det rullat på – med några gupp på vägen. Först motsatte sig ett företag registrerat som Älvstaden Fastigheter själva namnet, så stadsdelen döptes raskt om till Vårvik – efter en gård med 700-åriga anor.

Nästa hinder satte Egna hemsborna upp. I många år hade de klagat på tung trafik och höga hastigheter på Kungsportsvägen, nu skulle de få ytterligare 9 000 fordon per dygn utanför knuten via bron. I helsicke heller!

Kommunen lyssnade, och ritade in en ny huvudgata väster om Kungsportsvägen.

Sen flög fladdermöss rakt in i planeringen – hela åtta arter varav en mycket sällsynt. Stor möda har lagts ner för utforma bro och stadsdel så att fladdermössen inte ska störas.

ANNONS

Dyrare nota för bron

Själva brobygget får sägas ha klaffat. Vissa moment har fått flyttas fram på grund av kyla, en leverantör gick i konkurs men hade hunnit tillverka sina brodelar. Att kostnaden för bron gått upp med 60-talet miljoner är inte jätteförvånande med tanke på skenande byggpriser. Just nu ligger siffran på 442 miljoner.

Nej, den största smällen är att Vårvik saknar bostäder när hela härligheten invigs 17 juni. Allt är förberett, men på grund av höga räntor och priser har inga byggen påbörjats. Nu vill Trollhättepolitikerna elda på bostadsbyggandet i Vårvik, genom att tidigarelägga uppförandet av ett äldreboende och en förskola i stadsdelen.

Det finns alltså många artiklar kvar att skriva. När kommer de första bostäder? Hur dyra blir de, och hur dyrt blir det att renovera Martinverket och hyveljärnsfabriken? Vilka verksamheter ska flytta in i Vårvik? Blir Egna hemsborna eller fladdermössen störda av trafiken från bron? Hur populär blir den nya stadsparken?

Svaren kommer du att få i TTELA.

Här nedan hittar du länkar till mina egna favoriter bland artiklarna, hyfsat tidlösa.

Läs mer: Andra klaffen på plats – med hjälp av vädergudar och såpa

Läs mer: Här måste allt klaffa på hundradelen av en millimeter

ANNONS

Läs mer: Historiskt spadtag ger Trollhättan ny älvbro

Läs mer: Här pågår ett av landets största saneringsprojekt

Läs mer: Så ska unika fladdermössen skyddas

Läs mer: ”Här kan bli lika fint som på Nohab”

Läs mer: Gammal industri ska få nytt liv

Här kan du se TTELA:s livesändning från lördagens invigning.

ANNONS