Sex fartyg väntar på nya besked

Olyckan i Lilla Edet gjorde att båttrafiken i Göta älv stoppades under fredagen. Sex stycken fartyg fick stanna och avvakta besked för att få passera slussen.

ANNONS
|

Efter olyckan stoppades båttrafiken på Göta älv och sex stycken fartyg norr om Lilla Edet, som skulle söderut, fick i stället avvakta. Tanken är att fartygen ska få passera Lilla Edet under helgen eftersom det är ett sedan länge aviserat stopp på måndag på grund av arbeten i Göteborg. – Planen just nu är att samla alla fartygen i Trollhättan så att de får åka igenom slussen innan måndag, säger Daniel Lindblad presstalesman på Sjöfartsverket. Fem av fartygen var i trafik under fredagen medan en redan var lastad och redo för färd söderut. Men fartygen fick alltså vänta på besked eftersom det kantrade fartygets stabilitet var oklar. – Dykarna kunde inte gå ner till fartyget eftersom beräkningar visar att den förmodligen inte ligger mot botten, utan vilar till största delen mot piren. Detta ska undersökas genom fjärrstyrda kameror i stället, när vi vet hur båten ligger vet vi hur vi ska gå vidare, säger räddningsledare Jörgen Simonsson på fredagseftermiddagen. Vad en sådan här olycka kan få för konsekvenser är för tidigt att säga. Men Statens haverikommission kommer att utreda olyckan. Man har redan börjat samla information och förmodligen är man på plats med personal i Lilla Edet på måndag. – Det är obligatoriskt att vi utreder en olycka av den här digniteten, säger ordförande Jonas Bäckstrand. SHK:s roll är inte att utreda vem som bär skulden, myndigheten har en mera lärande roll som mynnar ut i förbättrad säkerhet. – Vi ska klarlägga vad som hänt och varför samt ge förslag på hur man ska kunna undvika liknande olyckor. Det gör vi för att förbättra säkerheten. Vi tittar också på de räddningsinsatser som gjorts vid tillfället, säger Jonas Bäckstrand. SHK är skyldig att försöka vara klar med sin rapport inom tolv månader. När utredningen är klar blir den också offentlig och det kan hända att till exempel försäkringsbolag använder sig av den. – Det händer, men det kan vi aldrig styra över det. Vi försöker också att formulera oss så att vi inte blir skuldbeläggande, säger Jonas Bäckstrand. I snitt passerar det fyra fartyg per dygn på Göta älv. Sammanlagt fraktar båtarna 1,5 miljoner ton gods per år.

ANNONS
ANNONS