Den 2 maj är sista dagen att deklarera och den som tjänar pengar på eller får saker tack vare sin närvaro på sociala medier måste ta upp inkomsterna för beskattning. Det gäller alla som har tjänat mer än totalt 19247 kronor under förra året.
- Det handlar alltså om de inkomster eller ersättningar man har fått när man har gjort sin grej på internet, det kan vara pengar eller varor som man får, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.
Beskattningen gäller alltså inte bara regelrätt lön eller arvode som betalas ut för till exempel annonssamarbeten utan även de saker man får skickade till sig – vare sig det är någonting man vill ha själv, väljer att ge bort eller lägger i soptunnan.
TT: Vad ska man göra om man inte vill betala skatt för saker man inte vill ha?
- Det bästa är att skicka tillbaka dem, säger Anna Sjöberg.
Det som ska beskattas är marknadsvärdet, alltså det pris som du själv hade betalat om du hade köpt produkten och tjänsten.
- Har man haft eller fått ersättningar i form av varor tycker jag att man ska läsa på skatteverket.se om den här målgruppen för att få mer information. Där kan man se om man kommer upp i beloppet som gör att man måste deklarera.
Fakta: Viktiga datum för deklarationen
19 mars: Den digitala deklarationen öppnar.
2 april: Sista dagen att deklarera för den som vill ha skatteåterbäringen i april.
9–12 april: Skatteåterbäring betalas ut till de som har deklarerat tidigt.
2 maj: Sista dagen att deklarera för alla som inte har beviljats anstånd.
4–7 juni: Pengar betalas ut till dem som deklarerat efter den 2 april.
12 november: Sista dagen att betala kvarskatt. Kvarskatten kan betalas direkt vid deklarationstillfället via Swish.
Källa: Skatteverket