De växte upp inne på GKN-området

Här sitter Pelle och Frasse Möllborn i köket i huset där de växte upp. Jo, det stämmer! Här inne på GKNs fabriksområde i Trollhättan, alldeles intill Malögagården, bodde de i många år.Och båda har de jobbat på företaget i hela sitt liv – och är helsålda på flyg!

ANNONS
|

En del av oss trivs på jobbet, man känner sig kanske riktigt hemma här. Det begreppet har en helt annan innebörd för Pelle och Frasse (som egentligen döptes till Hans-Johan). För dem är detta verkligen hem.

Deras morföräldrar drev länge Älvstad gård, en riktigt stor jordbruksfastighet med många anställda. Det stora boningshuset låg ungefär där personalmatsalen Oasen ligger i dag. Det mesta från den tiden är borta idag, men en byggnad finns kvar.

”Det är den gamla ladan, som med tiden kom att bli Saabs designcenter”, berättar de.

Kvar från den tiden, då Pelle och Frasse växte upp finns också en del träd i allén ner mot älven, där de ofta sprang ner för att bada eller fiska. (”Saabs betongramp för sjöflygplan var ett perfekt ställe att fiska”). De äldre gick ner för att tvätta i vattnet.

ANNONS

1937 köpte Saab Älvstad gård, eftersom industrin växte och behövde bre ut sig. Det stora jordbruket lades ner och morföräldrarna såg till att flytta så långt söderut de kunde tänka sig. Några hundra meter söderut, det skulle väl räcka. 1942 byggde Johan och Tekla Johnsson ett tvåvåningshus, alldeles utanför Malöga, (det som i dag är GKN:s företagshälsovård och motionslokaler). Det blev ett boende med tre generationer. På övervåningen flyttade morföräldrarna in och där nere bodde då Pelle och Frasse med sina föräldrar.

Redan 1939 startades bygget av ”Flygmotors” industrilokaler, inte särskilt långt från deras hem. Det var en verksamhet som hela tiden expanderade, så Pelle och Frasse (som föddes 1959 respektive 1966) minns att det under deras uppväxt ständigt pågick byggverksamhet på området.

”Det var häftiga byggen att följa. Det var väldigt bullrigt på dagarna medan byggena pågick. Det var en hel del väsen av andra skäl också, framför allt när ”Flygmotor” körde sin motorprovning. Men efter klockan fyra på kvällarna var det å andra sidan knäpptyst. Liksom på helgerna.”

För Pelle och Frasse var det enbart positivt att växa upp i den här miljön. På kvällarna kunde de leka på området med alla spännande inslag under byggtiden – eller göra något i naturen som de hade runt omkring sig. Kompisarna inne i Trollhättan kom gärna ut till landet för att vara med om allt detta. De kände vakterna väl och kunde ta sig runt på området som de ville. De gjorde många besök i olika byggnader, bland annat i samband med de långtidsprov som gjordes av motorer för Volvo PV, Lastvagnar och Penta.

ANNONS

”Det var en härlig tid”, summerar de båda sin uppväxttid, med hönsgård och potatisland på ena sidan utanför villan – och med det expanderande ”Flygmotor” på den andra..."

Företaget bara växte och växte. 1975 var deras villa något av en enklav inne på det stora industriområdet. Huset såldes och familjen flyttade till Karlstorp. Men villan revs inte förrän i början av 1980-talet. Den fungerade under ett antal år som företagets elektronikverkstad.

”Jag fick faktiskt sommarjobb, där jag satt och lödde kretskort i mitt gamla hem”, berättar Frasse.

Huset användes även av avdelningen Miljöteknik och Mätteknik. I garaget fanns Flygmotors ambulans. Deras pappa, Hans Möllborn, som var från Kristianstad, hade kommit upp till Trollhättan för att arbeta med tillverkning av Saabs stridsflygplan – och där träffade han deras mamma – och sen var han fast för gott i Trollhättan.

Han kom senare att arbeta med motorprovning av kolvmotorer inne på Flygmotor (”han hade mycket nära till jobbet”) mellan 1949 och 1987, och deras mamma, som var sjuksköterska, arbetade också en period på Flygmotors företagshälsovård.

Därför är väl brödernas yrkesval inte särskilt anmärkningsvärt: 1983 var Pelle nyutexaminerad student från Chalmers. Och var i hela världen sökte han arbete – om inte på Flygmotor, där han hade vuxit upp!

ANNONS

”Jag ringde och frågade om det fanns jobb – och fick svaret att jag kunde börja i X-verkstaden dagen därpå.”

Nu är han kvalitetschef inom Engine Services, det är hans 14:e jobb inom motorunderhållet, ”så det har aldrig blivit långtråkigt."

När Frasse hade avslutat lumpen 1987 var det precis lika självklart för honom att också söka jobb hos ”Flygmotor”, som montör av JT15, i översynsverkstaden.

”Jag såg det då som ett tillfälligt jobb, men jag har blivit kvar inom motorunderhåll, fast jag har arbetat med olika motorer. I dag arbetar jag med underhåll av TFE731”.

Båda bröderna kan verkligen tala om att ha flyget i blodet – inte bara genom motorprovningarna av RM8, som ibland ledde till ett fint fotogenregn över deras sandlåda…

”Pappa hade ett eget flygplan och jag tog faktiskt flygcertifikat innan jag skaffade mig ett körkort”, berättar Frasse, som också avslöjar att familjen flyger med en Cessna 172 som man haft i över 50 år.

Det finns på den lokala flygplatsen – inte långt från GKN och från platsen där de växte upp.

”Det är vår terapi, att ibland få komma upp i luften och flyga”.

Fotnot: Detta är hämtat från GKN:s allra sista personaltidning AES News, som kom ut den 20 december. Jukka Lamminluoto har tagit de nya bilderna och de äldre har vi lånat från familjen Möllborn.”

ANNONS
ANNONS