Jihad Mohammad utsätts för hårda anklagelser från de företag som egentligen har konstruerat de bilar som EV Electra visar upp.
Jihad Mohammad utsätts för hårda anklagelser från de företag som egentligen har konstruerat de bilar som EV Electra visar upp.

Karl af Geijerstam: Räcker kapitalet och förtroendet för Jihad Mohammad?

Omdömet om Jihad Mohammad från företagen K1 Attack och Detroit Electric inger inte förtroende. Frågan är om det kapital som han påstår sig ha räcker för serietillverkning.

ANNONS
|

Den 1 december kom nyheten att företaget EV Electra har köpt Nevs elbilsprojekt Emily och Pons. Vd Nina Selander och EV Electras ägare Jihad Mohammed berättade att det skulle bli elbilsproduktion i Trollhättan. Men man fick inte vara glad och positiv särskilt länge.

Biljournalisten Peter Esse avslöjade samma helg att en av de bilar som EV Electra har visat upp på sociala medier är en byggsats, inköpt av det tjeckiska elbilsbolaget K 1 Attack. Det bolaget har brutit alla kontakter med EV Electra, som nu inte får köpa reservdelar från K 1 Attack eftersom EV Electra skadar K 1 Attacks varumärke.

ANNONS

En annan bil visade sig vara konstruerad av bolaget Detroit Electric. Albert Lam, vd för Detroit Electric, berättar nu att EV Electra är polisanmält för att ha stulit bilen. Han menar att Jihad Mohammad är en bedragare efter att Mohammad inte betalade 500 miljoner i en utlovad investering. Företrädare för K1 Attack och Detroit Electric bekräftar båda dessa berättelser när TTELA kontaktar företagen.

Tidningen Ny Teknik har tagit del av den polisanmälan som gjorts i Norge av Detroit Electric mot Jihad Mohammad. Den bil som EV Electra fick tag på tillhörde nämligen en norsk återförsäljare som menar att Mohammad aldrig betalade den miljon kronor som bilen kostade. Det förefaller som att den enda verksamhet som EV Electra har gjort är montering och omlackering av andras bilar.

Men Jihad Mohammad har i TTELA och andra medier försvarat sig. Han menar att han har betalat för bilarna, har rätt att använda dem för sin marknadsföring och att kritiken mot honom enbart är svartmålning. Häromdagen skrev han ett inlägg på Linkedin där han skrev att han inte tänker ställa upp på fler intervjuer inför kamera eftersom ”journalister alltid förvränger orden som de vill”.

De dåliga referenserna från K1 Attack och Detroit Electric har tydligen inte avskräckt Nevs från att sälja elbilsprojekten till Jihad Mohammad. Nevs vd Nina Selander uttalar till Auto Motor & Sport att Nevs har lagt ned mycket tid på research om Mohammad och inte hittat några oegentligheter. Nevs har också kollat att kapitalet inte kommer från Ryssland (vilket antagligen vore ett sanktionsbrott).

ANNONS

I samma artikel säger Mohammad att han inte har några lån – ”I min religion är man emot att låna pengar” – utan har ”säkrat” omkring 500 miljoner dollar i kapital. Detta borde innebära att han själv och andra investerare har så mycket kapital i egen ficka som de vill riskera i det här projektet. Men varifrån kommer Mohammads kapital? Det är ännu så länge okänt.

Räcker 500 miljoner dollar (omkring 5 miljarder kronor)? Det är inte säkert, om det är storskalig serieproduktion som man tänker sig. För några veckor sedan presenterade Nissan att företaget investerar omkring 25 miljarder kronor (2 miljarder brittiska pund) för att producera tre elektriska bilmodeller, plus en ny batterifabrik i Sunderland.

När Jihad Mohammad granskas kommer det upp allt för många historier som inte inger något förtroende. Men frågan om det blir någon bilproduktion är ju upp till de företag och personer i Trollhättan som Jihad Mohammad måste ha med sig för att förverkliga planerna. Det är de som måste ta ställning till om de har förtroende för Mohammad efter vad som framkommit hittills.

LÄS MER:Anklagelsen: Nevs-köparen stal andra bolags bilmodeller

LÄS MER:Nevs-köpare kopplas till häktad ekobrottsling

LÄS MER:Fastighetsägaren om ifrågasatte Emily-köparen: ”Gjort gedigna kontroller”

ANNONS