Samarbetssvårigheter. I Sverige kan kunder hos Klarna Bank och Swedbank inte ta emot betalningar med Vipps.
Samarbetssvårigheter. I Sverige kan kunder hos Klarna Bank och Swedbank inte ta emot betalningar med Vipps. Bild: Emilie Holtet

Karl af Geijerstam: Irriterande senfärdighet med Vipps bland svenska banker

I veckan lanserades norska Swishkopian Vipps i Sverige. Tyvärr får många bankkunder hos flera storbanker i Sverige fortfarande vänta på att kunna ta emot betalningar.

ANNONS
|

Det var nog många på båda sidor om den norska och svenska gränsen som utropade ”Äntligen!” när betallösningen Vipps lanserades i Sverige i förra veckan. Den svenska appen Swish och den norska appen Vipps har hittills inte kunnat användas för att norrmän och svenskar ska kunna skicka pengar till varandra med hjälp av mobiltelefoner. Många har nog undrat varför det inte har varit möjligt tidigare.

Vipps och Mobile Pay (som fusionerades år 2022) har sedan i somras haft funktionen för att skicka pengar mellan Norge, Finland och Danmark. I veckan kunde nu svenskarna ladda ned Vipps-appen och koppla ett kreditkort till betaltjänsten.

ANNONS

Det finns alltför många gränshinder som gör livet i gränsregionen mellan Sverige och Norge krånglig. Att det har funnits en finansiell Berlinmur för mobilbetalningar mellan Sverige och Norge har varit ett stort problem för många som velat överföra pengar till släktingar och vänner, eller betala för något man hittat på Blocket, Finn eller Facebook Marketplace.

Men för många svenska användare finns det en begränsning. Kunder hos Klarna, Swedbank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, OKQ8 eller Ikano Bank kan bara betala – inte ta emot betalningar.

Varför? Jag började ställa frågor till Handelsbanken och Swedbank. Swedbanks pressavdelning svarade: ”Swedbank ser kontinuerligt över nya affärsmöjligheter och tjänster för att kunna erbjuda våra kunder det bästa helhetserbjudandet. När vi erbjuder nya tjänster så kommunicerar vi det till våra kunder.” Inget besked om när kunderna kan fullt ut använda tjänsten alltså.

Handelsbankens svar var mer positivt: ”En dialog pågår med Vipps för att även kunna ta emot betalningar vilket beräknas vara klart under 2024.”

Kari Kjær på Vipps pressavdelning svarar att företaget är ”i god dialog med flera banker i Sverige” och hoppas att alla kommer med snart. Hon förklarar också varför vissa banker inte hänger med från start. Att skicka pengar från ett kreditkort är en enkel sak, men att ta emot pengar till ett kreditkort ”är en lite annorlunda operation, och det är upp till bankerna att öppna för den transaktionstypen”.

ANNONS

Om man läser mellan raderna i den här kommunikationen från företagen kan man ana att orsakerna är både tekniska och kanske ekonomiska. Många storbanker har gamla datasystem som kan vara krångliga att programmera om. Det finns en tredje part i det här systemet: kortföretagen (Mastercard, Visa med flera). Alla inblandade måste på något sätt tjäna pengar på transaktionerna och göra upp om detta.

Transaktioner kostar och transaktioner med olika valutor inblandade kostar mer. Det är inte gratis att vippsa. Skickar man pengar från Norge till Sverige kostar det fyra procent av beloppet. Från Sverige till Norge är påslaget två procent, men höjs till fyra procent i november. Till detta kommer bankens påslag för valutaväxlingen som kan vara på mellan en till tre procent.

Så vitt man kan förstå villkoren för Vipps finns ingen begränsning för avgiften. En överföring på 10 000 kronor kostar alltså 400 kronor. Man kan nog anta att många ändå väljer traditionell banköverföring – som tar flera dagar – för större belopp. Men för att splitta notan mellan ett norsk-svenskt sällskap på en restaurang funkar det bra.

Man kan trots allt konstatera att ett gränshinder är rivet, vilket underlättar folks vardag. Förhoppningsvis kommer Vipps och de ovan nämnda bankerna överens inom kort. Senfärdigheten är dock irriterande.

ANNONS
ANNONS