Brandröken syntes över hela Trollhättan.
Brandröken syntes över hela Trollhättan. Bild: Erik Zienau

Karl af Geijerstam: Alla delar i kedjan måste ta sitt ansvar för brandrisken

Ju fler batterier som används i samhället, desto större blir risken för bränder. Transporter och lagring av batterier måste ske på ett säkert sätt.

ANNONS
|

Söndagens brand i Trollhättan i ett batterilager är inte unik. Söker man på nätet hittar man en mängd videor och nyhetsinslag om bränder orsakade av batterier. Framför allt är det moderna uppladdningsbara litiumjon-batterier som är farliga. De kan börja brinna på grund av kortslutningar, inre skador eller uppvärmning.

Slänger man sådana batterier i det vanliga hushållsavfallet kan batterierna börja brinna på grund av att de lätt kan skadas under transport och hantering. Då blir det ”bara” en brand i en avfallsanläggning, vilket kan vara nog så allvarligt.

Men om det börjar brinna i ett batterilager som det på Stallbacka i söndags blir det förödande konsekvenser. Ett batteri som överhettas och börjar brinna, överhettar i sin tur en mängd andra batterier och så är en kedjereaktion igång. Ett i värsta fall dödligt fyrverkeri av explosioner. Risken finns även hos batterier som används och inte minst i storskaliga batterianläggningar som också kommer att bli vanliga.

ANNONS

Mängden batterier ökar hela tiden i samhället. Elkretsen i Sverige samlar in cirka 3 000 ton batterier per år. För två år sedan fanns 218 935 elbilar registrerade i Sverige. I juli år var den siffran 370 883. (Carup.se) Alla dessa batterier måste någon gång återvinnas på ett säkert och miljövänligt sätt. Vi kan räkna med fler transporter av nya och uttjänta batterier och ett utökat behov av lagring. Med detta kommer också ökande risker, även om risken är liten sett till den stora mängd av batterier som dagligen används och slängs.

Om batterierna brinner upp är det vare sig säkert eller miljövänligt. Värdefulla metaller går upp i giftig rök. Elkretsen beskriver på sin hemsida att konsumenterna nu kan lägga elektroniska produkter i två olika lådor. En för produkter utan batterier och en för batteriprodukter. Tanken med detta är just att eventuella bränder ska begränsas när man hanterar uttjänta produkter som ska återvinnas.

För de som transporterar och erbjuder lagerlokaler för batterier är brandrisken något som måste hanteras. Då måste man också kunna lita på att man vet vad som finns i behållarna och att de är packade på ett säkert sätt. IQR:s vd Thomas Karlström berättade på presskonferensen i söndags att batterierna är förpackade i tunnor med vermikulit (som till vardags används som jordförbättringsmedel) som ett brandskydd. Han har också berättat att IQR upptäckt att det tidigare har förekommit felsorteringar i de tunnor som företaget tagit emot. Det är naturligtvis allvarligt.

ANNONS

Elkretsen och de företag som anlitas måste hantera batterierna rätt. Men även de som tillhandahåller lager och driver återvinningsanläggningar måste ha ett brandskydd som fungerar. Alla delar i kedjan måste ta sitt ansvar. Även om man gör vad man kan för att minimera risken för bränder, finns risken alltid där. Beredskapen måste vara god.

Vad som exakt orsakade söndagens brand kommer vi nog aldrig att få veta. Men den är en allvarlig påminnelse om att det elektrifierade samhället ställer oss inför nya utmaningar och nya risker som vi måste lära oss att hantera. Vi behöver trots allt batterierna i en fossilfri framtid. Det förtjänar också att framhållas att de flesta batterier tack och lov inte brinner upp. Lämnar man dem till återvinning gör man både miljön och klimatet en stor tjänst.

LÄS MER:Batteriexpert: ”Det är en vansinnig hantering”

LÄS MER:Dagen efter branden: Risk att fler batteritunnor börjar brinna

LÄS MER:Andra storbranden på IQR i år: ”Kan vara felsortering”

LÄS MER:Kraftig brand i industribyggnad i Trollhättan

ANNONS