Riksdagen vill att Sverige ska delta i EU:s satsning på sjöfart och därför anpassa hamnar och slussar till den fartygsstorlek som blir ny EU-standard på floder, menar Dag Kihlman.
Riksdagen vill att Sverige ska delta i EU:s satsning på sjöfart och därför anpassa hamnar och slussar till den fartygsstorlek som blir ny EU-standard på floder, menar Dag Kihlman. Bild: Andreas Olsson

Visa handlingskraft och ta ställning i slussfrågan

Det är sant att mängden gods har minskat. Men är det ett bra argument? frågar sig skribenten Dag Kihlman.

ANNONS
|

Alexander Witte (mp) sällar sig till dem som sprider falska idéer när han ifrågasätter om andra partier står på Trafikverkets eller Trollhättans sida i slussfrågan. I själva verket är det så att riksdagen med stor majoritet satsar på sjötransporter i hela Sverige. Det var S/Mp-regeringen som gav Trafikverket i uppdrag att planera nya slussar i Trollhättan. Den borgerliga regeringen rev upp vissa delar av S/Mp:s infrastruktursatsning, men satsningen på slussarna kvarstår, en satsning som alltså har brett stöd i riksdagen.

En annan sak som framförs är att det är fel att satsa på sjöfarten eftersom trenden är att transporter på älven minskar. Det är sant att mängden gods har minskat. Men är det ett bra argument? Ska vi till exempel satsa mindre på skolan om elevernas resultat försämrats de senaste åren? Självklart inte. Det avgörande är vilken trend vi vill ska vinna. Riksdagen vill att Sverige ska delta i EU:s satsning på sjöfart och därför anpassa hamnar och slussar till den fartygsstorlek som blir ny EU-standard på floder. Genom att fler mål kan nås med större fartyg är förhoppningen att sjöfartens konkurrenskraft stärks. Vi vet inte om riksdagen och EU kommer att lyckas, men målet är eftersträvansvärt eftersom fartygstransporter är energieffektiva. Parallellt med detta arbetar EU för strängare utsläppskrav inom sjöfarten för att göra allt till en helt genomtänkt miljösatsning.

ANNONS

Ett annat påstående är att boendemiljön ska förstöras av alla transporter. Jag själv har fått ett ”vänligt meddelande” att transporterna ska gå förbi mitt hus i Strömslund, en i minuten. Förmodligen har samma mejlskrivare skickat liknande brev till många andra adresser runt om i staden. Trafikverket har inte avgjort var transporter ska ske. En ledtråd är dock att utredningen skriver att oavsett alternativ ska en ny bro byggas över trafikkanalen ”som förberedande arbete”. Om Trafikverket kommer fram till att transporter inte kan ske via pråmar på älven, ett alternativ som ännu inte uteslutits, så kan vi anta att transporterna går Åkersjövägen ut smidigaste vägen till E45. Av utrymmesskäl måste det östra brofästet hamna max 150 meter söder om Olidanbron. Det betyder att om alternativ syd vinner så lär den vänlige brevskrivaren få se transporter framför sitt köksfönster på Västergärdet snarare än framför mitt.

Vem som helst kan svara på Trafikverkets samråd. TTELA har i en artikel tagit upp för och nackdelar med alternativen. Svar kan avges anonymt. Sista dag som svaret ska vara inne är söndagen den 15:e oktober. Det går även att formulera ett svar där alternativen rangordnas. Om du till exempel föredrar dragning i befintlig sträckning så hindrar det inte att du anger alternativ nord eller syd som ett andrahands alternativ. Att ange ett andrahands alternativ är smart eftersom riksdagens partier vill ha längre slussar, vilket inte är tekniskt möjligt i nuvarande slussläge. Skulle frågan drivas ända till riksdagen så är det alltså bara två alternativ som kommer på tal: nord eller syd. Att våga ta ställning till de alternativ som finns är att delta i en miljösatsning samtidigt som man tar till vara Trollhättebornas intressen. Att Mp och S inte klarar av detta visar att de tar den lätta vägen ut istället för att ta samhällsansvar. Du har själv möjlighet att visa större handlingskraft genom att avge ditt svar på samrådet.

ANNONS

Dag Kihlman

LÄS MER:Här är fördelar och nackdelar med de två alternativen

ANNONS