McDonalds
Företagets beslut att prioritera vinst framför kundupplevelse. Skär ner på kostnader för modern utrustning och uppmuntrar anställning av yngre, mindre erfaren personal, menar signaturen. Bild: Nam Y. Huh

Vinst före kunskap på McDonalds i Trollhättan

Företagets beslut att prioritera vinst framför kundupplevelse. Skär ner på kostnader för modern utrustning och uppmuntrar anställning av yngre, mindre erfaren personal, menar signaturen.

ANNONS
|

Ett av världens mest ikoniska varumärken, McDonalds, har länge varit synonymt med snabbhet och effektivitet. Men min senaste upplevelse i Trollhättan visar att snabbmat inte alltid är "snabb".

Det som borde ha varit en enkel mobilbeställning med leverans till bilen - en tjänst som brukar ta mindre än sex minuter - blev istället en frustrerande väntan på nästan en halvtimme. För att lägga till förolämpning – när maten väl anlände, saknades delar av beställningen. Visst, misstag kan hända, men när dessa misstag blir en regelbunden händelse, kan man inte låta bli att undra var problemet egentligen ligger.

Ett möjligt svar? Företagets beslut att prioritera vinst framför kundupplevelse. Genom att skära ner på kostnader för modern utrustning och uppmuntra anställning av yngre, mindre erfaren personal, kan det tyckas att franchisetagaren i Trollhättan systematiskt kompromissar med kvaliteten på tjänsten. Är detta verkligen den bästa vägen att gå, särskilt när företaget bakom, Stockgarden AB, rapporterar en omsättning på 286 824 000 kronor och en vinst på 3 914 000 kronor?

ANNONS

Ett modernt ordersystem skulle inte bara minska antalet fel, utan också förbättra den allmänna kundupplevelsen. Och medan äldre, mer erfaren personal kan komma med en högre prislapp, är värdet av nöjda kunder oskattbart.

Det är dags för företag, stora som små, att inse att en kortvarig vinst kan leda till långvarig förlust i kundlojalitet och förtroende. I en värld där kundupplevelsen räknas mer än någonsin, kan vi inte låta vinstmaximering gå före kundtillfredsställelse.

Stolt pappa

McDonalds har erbjudits att besvara. Insändarredaktionen.

ANNONS