Skolan har en viktig roll i att vägleda våra barn mot framtida yrkesval, hjälpa dem att förverkliga idéer, menar debattören.
Skolan har en viktig roll i att vägleda våra barn mot framtida yrkesval, hjälpa dem att förverkliga idéer, menar debattören. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Viktigt att vårda barns idérikedom

Det är alla föräldrars högsta önskan att ens barn ska få förverkliga sina mål och drömmar och kreativa idéer, menar skribenten.

ANNONS
|

”När jag blir stor vill jag bli….”. Början på en av de vanligaste konversationerna vid en barnfamiljs middagsbord. Det är alla föräldrars högsta önskan att ens barn ska få förverkliga sina mål och drömmar och kreativa idéer. Skolan har en viktig roll i att vägleda våra barn mot framtida yrkesval, hjälpa dem att förverkliga idéer och utmana deras kreativa tänkande. Ett värdefullt verktyg är entreprenörskap.

Skolverket uttrycker tydligt att entreprenörskapet ska löpa som en röd tråd genom hela utbildningssystemet för att stärka både den enskilda individen och samhälls- och näringslivsutvecklingen. Enligt läroplanen för gymnasieskolan ska skolan ”bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande.”

ANNONS

Långt ifrån alla skolor prioriterar införandet av entreprenörskap i sin undervisning. Kännetecknande för en skola som jobbar med entreprenöriellt lärande är att samverkan med näringslivet är stark. Det handlar om studiebesök, praktik, föreläsare från lokala näringslivet, projektorienterade arbetsformer eller att eleverna får ta del av Ung Företagsamhets (UF) program för grundskola och gymnasiet. Samstämmig forskning visar att de som drivit UF-företag på gymnasiet i större utsträckning blir företagare och i mindre utsträckning hamnar i arbetslöshet. Elever som drivit ett UF-företag upplever också att deras allmänna inlärningsförmåga ökat.

Listan med fördelar av att driva UF-företag är lång. Men möjligheten att som elev få driva UF-företag är beroende av skolans inställning till att inkludera UF i undervisningen. I Fyrbodal är det bara knappa 30 procent av gymnasieeleverna som får möjlighet att driva UF-företag. Det är till exempel fortfarande ovanligt på gymnasiernas yrkesprogram. Märkligt då det ofta är dessa elever som sedan startar egna företag inom bygg, hårvård etcetera.

I ett komplext och föränderligt samhälle med stort behov av kompetensförsörjning behövs kreativa, och initiativrika människor som har viljan och förmågan att se möjligheter och lösa problem. Det är förmågor som också efterfrågas i arbetslivet och som elever kommer att ha nytta av i vidare studier, som anställd eller som företagare.

ANNONS

Föräldrar, vid nästa föräldramöte, fråga i vilken utsträckning era barn erbjuds kunskaper om ekonomi och entreprenörskap. Får de exempelvis tillgång till UF? Både ditt barn och samhället har allt att vinna på att vi vårdar dess idérikedom.

Susann Haggren,

Ansvarig Fyrbodal, Svenskt Näringsliv

ANNONS