Slussområdet Trollhättan - slussarna sluss slussen slussar
Jag har efterfrågat detta och fått en kostnadskalkyl på 3200 miljoner för kostnader i Trollhättan, uttrycker Lars Hagström. Bild: Karl af Geijerstam

Till Trafikverket: Finns två bättre slussalternativ

Har presenterat två förslag vilket skulle innebära en mycket lägre kostnad samt mindre ingrepp i vårt gemensamma älvrum, menar Lars Hagström.

ANNONS
|

I dag kunde man läsa en artikel om eventuella nya slussar i Göta Älv. Första samrådet om slussarna i Trollhättan hölls 2021. Sedan dess har ett 80-tal konsulter fått sin försörjning från staten. Man skulle då kunna tänka sig att dessa personer skulle kunnat åstadkomma ett läge för de eventuella slussarna och en kostnad för dessa. Jag har efterfrågat detta och fått en kostnadskalkyl på 3200 miljoner för kostnader i Trollhättan.

Men förstås är inte denna kalkyl fullständig. Det saknas exempelvis kostnader för broar två stycken. Dammkonstruktioner, muddring, skredsäkring, farledsbreddning med mera. Kostnader uppgående till ytterligare 3-4 miljarder. Kan nog tycka att Trafikverket uppträder som en gökunge som bara tror att bara projektet rullar på så är det bara att gapa så fyller skattebetalarna på med mera.

ANNONS

Nu ska vi också veta att farledsmässigt har man valt ett alternativ som är det sämsta tänkbara. Stora risker både i älven och bergkanalen. Många frågor finns som måste få svar på. Har tillskrivit Trafikverket men de vet inte än var slussleden ska placeras, det har ju bara gått tre år sedan första samrådet.

Jag har presenterat två förslag för Trafikverket att bygga, vilket skulle innebära en mycket lägre kostnad samt mindre ingrepp i vårt gemensamma älvrum, Kärleksstigen Edsvidsleden och dragvägarna utmed Bergkanalen skulle kunna vara kvar. Bergtransporter genom stan skulle minimeras. Kraftproduktionen skulle bibehållas och skredsäkring vid Skälsbo skulle inte bli så omfattande. Jag ställer gärna upp och diskuterar detta med ansvariga på Trafikverket.

Lars Hagström

ANNONS