Pendla, buss, tåg, trollhättan station, 61, västtrafik
Jag hoppas Västtrafik vet att vi här i området har Kunskapsförbundet Väst och därmed finns vissa kommunala gymnasieprogram enbart tillgängliga i Vänersborg och vissa i Trollhättan? menar signaturen. Bild: Andreas Olsson

Synd att Västtrafik glömmer det viktigaste – tillgänglighet

Konsekvenserna för just ungdomar blir stora när linje 61 som gått via Brätte och vidare till Solängen ändras, menar signaturen ”Fler A-traktorer på vägen i höst?”.

ANNONS
|

Västtrafik jobbar med hållbarhet, det är kärnan i allt de gör skriver de på sin hemsida. De elektrifierar all stadstrafik, jättebra. Synd att de glömmer tillgänglighet, den största miljövinsten måste ändå vara att fler väljer att åka kollektivt? Ungdomar åker av uppenbara skäl ofta buss. Konsekvenserna för just ungdomar blir stora när linje 61 som gått via Brätte och vidare till Solängen ändras. Vi ska få ytterligare en linje via Överby. Jag hoppas Västtrafik vet att vi här i området har Kunskapsförbundet Väst och därmed finns vissa kommunala gymnasieprogram enbart tillgängliga i Vänersborg och vissa i Trollhättan? De vet väl att gymnasielever pendlar? Åker man exempelvis från Björndalen till Birger Sjöbergsgymnasiet, är man i skrivande stund på hållplatsen Solängen precis utanför skolan 23 minuter senare utan byten.

ANNONS

Såklart väljer man det program man helst vill gå även om det ligger i en annan stad. När Västtrafiks ”förbättringar” träder i kraft tar resan nästan dubbelt så lång tid, mellan 43 till 45 minuter enligt reseplaneraren – och kräver två byten. Det går kanske inte fortare men vill man sitta mindre tid på bussen kan man gå av vid brandstationen och promenera till skolan. Tänker det är bra att ungdomarna får motion! Faktiskt extra viktigt nu när de inte längre kan ta sig till stallet vid Brätte och även får mindre tid över att hinna med andra aktiviteter, men istället kan de ju gå av en stund på Överby på vägen hem kanske?

Fler A-traktorer på vägen i höst?

Gemensamt svar på insändarna från Västtrafik:

”Hjörringvägen – busshållplatsen Västtrafik glömde”, ”Stora försämringar med de nya busslinjerna”, ”Synd att Västtrafik glömmer det viktigaste – tillgänglighet” och ”Resa Skogshöjden mot centrum för jobb, skola och nöjen försvinner”.

Tack för era insändare och för att ni engagerar er i kollektivtrafiken. När vi ändrar i trafiken, gör vi det som vi tror ska bli bäst för flest och för att fler ska välja att resa kollektivt och minska sin miljöpåverkan. Vi ändrar linje 61 för att göra resan från Vänersborg till Överby smidigare, eftersom det är en av de största destinationerna i Tvåstad, och vi har sett att fler behöver ta sig dit snabbt. Nu kommer linje 61 att köra från Vänersborg till Överby och sedan till Näl. Det innebär att många fler kommer att ha en snabb resa till Överby. Dessutom kommer det att finnas fler snabba turer från Näl, Alunvägen och Bergsliden i Skogshöjden till Överby.

ANNONS

För resor från Skogshöjden och Björndalen till centrum hänvisar vi till nya linje 26. Linje 26 kör till Trollhättan resecentrum, där det går enkelt att byta till buss eller tåg, som nu också passar bättre i tid. Linjen kör tätare och snabbare turer. För de flesta resenärer är det här en bättre lösning, men för en mindre del resenärer blir det en försämring. När man gör den här typen av större förändringar är det tyvärr oundvikligt, vilket vi beklagar.

Anledningen till att linje 26, 41 och 65 inte kör via Drottningtorget är att numera ligger den stora bytespunkten vid resecentrum, och genom att använda Stridsbergsbron kan vi snabba upp resorna. Det är något som många resenärer efterfrågat, och som vi vet är viktigt i valet att välja kollektivtrafiken framför bilen. Linjerna 21, 22 och 24 kommer fortfarande att gå mellan resecentrum och Drottningtorget.

Vi tror att förändringarna är bra och kommer få fler att resa kollektivt.

Magnus Emanuelsson,

avdelningschef Trafikdata, Västtrafik

ANNONS