Bild: Jessica Gow/TT

Postnord tar inte ansvar för ditt brev

Från 3 maj 2021 så övergick Postnord till varannandagsutdelning av brev i våra brevlådor.

ANNONS
|

Vad du däremot kanske inte vet, är att från nämnda datum tar inte heller Postnord ansvar för om dina brevförsändelser kommer fram. Det hjälper inte om du sätter på ett eller två frimärke och vilken gul postlåda brevet hamnar i. Postnord har inget ansvar för ditt brev!

För över en vecka sedan postades ett vanligt brev i vanlig gul postlåda i Göteborgsområdet och då det fortfarande inte hamnat i min brevlåda, ringde jag Postnord för reklamation. Kundmottagaren informerade mig omgående, att Postnord gjorde inga efterforskningar efter brev som kommit på avvägar och inte nått adressaten. Inget ansvar för brevet!

Ville man förvissa sig om att brev skulle komma fram, så skulle de rekommenderas! Det vill säga att sätta på ett 12 kronors frimärke var inte samma som att brevet skulle komma fram.

ANNONS

Jag sa till kundmottagaren, att jag vill göra en reklamation så brevet kommer med i statistiken för hur många brev Postnord tappar bort på vägen. Nej, vi för ingen statistik på detta, så det finns ingen sådan. Vill du i fortsättningen att breven ska komma fram, så får du rekommendera dem, punkt slut!

Men hur ska er huvudman - staten - veta hur ni sköter ert uppdrag om ni inte har statistik som visar på hur stor procent av brev som skickas som verkligen kommer fram? Inget svar!

Hans-Åke

ANNONS