Vänersborgs ryttarförening.
I Trollhättan samarbetar vi med både Trollhättans Fältrittklubb och Vänersborgs Ryttarförening, menar skribenten. Bild: Karin Engqvist

På Realgymnasiet spenderar våra elever minst två dagar per vecka i stallet

Replik från Realgymnasiet angående ledare ”Lägg ned hästgymnasierna utan hästar

ANNONS
|

Med anledning av Malin Lernfelts Ledare vill jag härmed bemöta de felaktigheter som finns. Malin skriver att eleverna endast är i stallet en timme i veckan. I Trollhättan samarbetar vi med både Trollhättans Fältrittklubb och Vänersborgs Ryttarförening. På dessa anläggningar har eleverna undervisning en dag per vecka tillsammans med våra yrkeslärare som är hippologer. Utöver detta är de på en arbetsplats minst en dag per vecka samt i sammanhängande block i alla årskurser. Detta innebär att de tillbringar mycket tid med att sköta hästar och lära sig allt de behöver kunna för att klara Svenska Ridsportsförbundets diplomering till hästskötare. Hittills har 22 av våra elever klarat provet under de två år som vi haft årskurs 3.

ANNONS

Flera av våra studenter arbetar idag inom bransch, bland annat på ridskolor, som hästskötare på High Chaparall och som tävlingshästskötare hos framstående tävlingsryttare. Uppdrag som de fått på grund av sina kunskaper, sin diplomering och sina kontakter som de ofta fått via sina apl-platser. Att de inte får den utbildning de ska ha, som Malin skriver, är helt felaktigt. Vår gymnasieexamensgrad har under dessa två år varit 96-97 procent och det är ytterligare ett tecken på kvaliteten på vår utbildning.

Den fakta jag bidrar med här gäller Realgymnasiet i Trollhättan, men utbildningen fungerar på samma sätt i hela Sverige och för att säkerställa kvalitet och likvärdighet finns ett väl utvecklat samarbete mellan skolorna i regionen samt i Sverige i stort.

Marléne Wendt

Rektor Realgymnasiet

Svar:

Till skillnad från många andra Naturbruksutbildningar med hästinriktning lägger Realgymnasiet ut den så kallade APL:en (arbetsplatsförlagt lärande) en dag i veckan över hela skolåret istället för i sammanhållna perioder. De två dagar i veckan som rektor Wendt hänvisar till är alltså en dag på de ridskolor som Realgymnasiet samarbetar med och en dag på APL. De elever som går på skolor med egna anläggningar och hästar tillbringar i regel flera dagar i veckan i stallet, plus APL då man under ett antal veckor befinner sig heltid ute i verkligheten. Enligt företrädare för hästnäringen är antalet timmar eleverna är i stallet och sysslar med praktiskt arbete avgörande.

ANNONS

Jag tvivlar inte på att Realgymnasiets mål är att ge skolans elever bästa möjliga utbildning och att många också får en lyckosam karriär i branschen efter att det gått ut. Dock tror jag att eleverna hade haft ännu bättre förutsättningar om Realgymnasiet hade haft en egen anläggning och egna hästar.

Malin Lernfelt

ANNONS