litiumjonbatterier högskolan väst
I dagens samhälle är el och batterier något vi har med oss dagligen. I telefoner, datorer och våra fordon, menar debattörer. Bild: Erik Zienau

Översyn av lagstiftningen behövs för litiumjonbatterier

Att likställa hanteringen av litiumjonbatterier som borde hanteras mer som farligt avfall än en metall innebär risker, som vi har märkt i Trollhättan två gånger i år, menar debattörer.

ANNONS
|

I dagens samhälle är el och batterier något vi har med oss dagligen. I telefoner, datorer och våra fordon. Den stora mängden batterier som används skapar också ett avfall som i bästa fall kan återbrukas men som vanligtvis återvinns. I Sverige finns ett producentansvar och i Sverige utför El-Kretsen insamling och transport av våra batterier efter att du som konsument har lämnat in ditt batteri för återvinning.

Som många andra saker som underlättar vårt liv kan litiumjonbatterier bli en fara. Genom information, utbildning och ett sunt regelverk tar vi hand om det som felaktigt kan vara en risk. Oavsett om det är tvättmedel, gödningsmedel eller bensin.

ANNONS

Tyvärr har regler och utbildning inte hängt med gällande litiumjonbatterier. Skillnaden mot alkaliska batterier som är vanliga i våra AA batterier är litiumjonbatterier en levande kemisk komponent. Att likställa hanteringen av litiumjonbatterier som borde hanteras mer som farligt avfall än en metall innebär risker, som vi har märkt i Trollhättan två gånger i år.

Sverige behöver öka takten i att se över hur våra litiumjonbatterier ska hanteras, lagras och återvinnas på ett säkert sätt. Ett land att ta inspiration av är Japan. Med stort fokus på utbildning av de som hanterar batterier, stöd till räddningstjänsten och ett regelverk för hur batterierna ska hanteras har staten tagit en aktiv roll att minska riskerna.

Utsätts litiumjonbatterier för fysisk skada, höga temperaturer och fukt så kan en process startas som innebär överhettning och en så kallad “termisk rusning”, vilket är en snabb okontrollerad kemisk reaktion, i batteriet som leder till värmeutveckling och i värsta fall brand eller explosion.

Litiumjonbatterier är vanliga i vår vardag och har underlättat våra liv genom att batteriet behöver laddas lika ofta och har en större effekt. Batteritillverkare har också ambitionen att återvunnet material är en stor andel i kommande produktion av nya batterier då behovet av batterierna kommer att öka. Vi får ta lärdom av olyckorna i Trollhättan och snabba på processen om hur produktion, lagring och återvinning ska ske på ett säkert sätt samtidigt som vi kan återvinna så mycket av metallen som är möjligt.

ANNONS

Anders Dahlberg

Ordförande Centerpartiet Västra Götaland

Johan Dahlström

Universitetslektor i materialteknik för elfordon vid Högskolan Väst

ANNONS