Slussområdet , Skälsbo , Gamle Dal , Åker
Hur kan våra styrande kommunpolitiker bara blunda för alla negativa konsekvenser och investeringar som slussprojektet medför, menar signaturen. Bild: STEFAN BENNHAGE

Nya slussar är ett missriktat infrastrukturprojekt

Under byggtiden som beräknas till fem till sex år kommer stadens invånare och tillresta turister inte ha tillgång till rekreationsområden, promenadstigar i slussområdet eller Gamle dal, menar signaturen.

ANNONS
|

Riksdag och regering har gett Trafikverket i uppdrag att bygga nya framtidssäkra slussar i Göta älv. Projekten som har presenteras av Trafik- och Sjöfartsverkets i samråd för oss Trollhättebor omfattar enbart byggen av nya slussar och baseras på många år gamla utredningar om behovet av större slussar. Det är till och med så illa att inte ens behovet av större fartyg och mer frakt är baserat på fakta utan bygger på nationella antaganden. Verkligheten är tvärt emot antagandet är att lastmängden stadigt minskat och minskar, något som verifierats genom rundringning till näringslivet runt Vänern. En riktig utredning av behoven ska inledas först efter det att beslut om slussarna tagits. Slussprojektet som visas i samrådet exkluderar dessutom alla andra investeringar som möjliggör utnyttjande av de nya slussarnas kapacitet som att ta emot större och bredare fartyg.

ANNONS

Dessa investeringar ska kommuner och näringsliv utmed älven och runt Vänern stå för. Det gäller skredsäkring av älvbrinkar från Göteborg till Vänersborg som möjliggör muddring av älven så att större fartyg kan gå i farlederna, breddning av farleder och utbyggnad av hamnar för större fartyg med mera. Alla dessa investeringar ska kommunerna utmed älven och runt Vänern stå för.

Hur kan våra styrande kommunpolitiker bara blunda för alla negativa konsekvenser och investeringar som slussprojektet medför för kommunen och dess invånare?

• Prospekteringstiden har tagit ifrån fastighetsägare som berörs av de två genomförbara förslagen möjligheten att aktivt förvalta sina fastigheter i två års tid nu och kommer göra så i minst två år till innan beslut fattas av Mark- och miljödomstolen. Därefter så kommer fastighetsägaren i det alternativ som väljs att vara låsta under hela byggtiden.

• Under byggtiden som beräknas till fem till sex år kommer stadens invånare och tillresta turister inte ha tillgång till rekreationsområden, promenadstigar i slussområdet eller Gamle dal oavsett vilket alternativ som väljs. Inga Kraftprov, inget City Trail, inga promenader i naturreservaten, inga veteranbilsträffar eller slussdagar.

• Sten och massor från bygget av slussar och breddning av bergkanalen ska transporteras ut till 45:an oavsett vilket alternativ som väljs.

ANNONS

Satsa i stället dessa infrastrukturmiljarder på att förstärka järnvägens kapacitet för godstransporter och stöd samtidigt alla pendlare som tappert tar tåget till jobbet i Göteborg men betalar sin skatt i Trollhättan.

Vakna Trollhättan, kräv renovering av befintliga slussar

ANNONS