Göteborg Stallbacka Airport
För att kunna konkurrera med Landvetter och locka lågprisflygbolag som EasyJet måste den nuvarande landningsbanan på 1 710 meter förlängas, menar signaturen Bild: Stefan Berg

Göteborg Stallbacka Airport: Västsveriges lågprisalternativ

Det behövs en landningsbana på minst 3 300 meter, helst 3 800 meter, som är nödvändig för att hantera större passagerar- och fraktflygplan, menar signaturen.

ANNONS
|

Göteborg Stallbacka Airport, tidigare Trollhättan/Vänersborgs flygplats, har potential att bli ett attraktivt lågprisalternativ till Landvetter och en strategisk hubb för Nato och USA. Men för att detta ska bli verklighet krävs betydande investeringar.

För att kunna konkurrera med Landvetter och locka lågprisflygbolag som Ryanair, Wizz Air och EasyJet måste den nuvarande landningsbanan på 1 710 meter förlängas. En bana på minst 3 300 meter, helst 3 800 meter, är nödvändig för att hantera större passagerar- och fraktflygplan, vilket är avgörande för att attrahera internationella lågprisbolag.

Utöver detta krävs att landningsbanans bärighet förstärks för att hantera tunga lastflygplan, särskilt om flygplatsen ska fungera som en militär hubb vid en kris. En förlängd och förstärkt bana skulle säkerställa säkra starter och landningar för både kommersiella och militära flygplan, även under full last och svåra förhållanden.

ANNONS

För att ytterligare förbättra flygplatsens attraktionskraft behövs ett avancerat instrumentlandningssystem (ILS) och modernisering av banljus och markutrustning. Detta skulle möjliggöra säker drift under alla förhållanden och stödja både civila och militära operationer.

Flygplatsens infrastruktur behöver också anpassas för att hantera fler passagerare och gods. Detta inkluderar utökade lastningsfaciliteter, ett logistikcentrum och förbättrade transportförbindelser, inklusive bättre väganslutningar och en möjlig järnvägsförbindelse. Dessa förbättringar skulle gynna både kommersiella flygbolag och militära operationer.

Som ett viktigt Nato-land är det avgörande att Göteborg Stallbacka Airport kan fungera som en militär lastningshubb vid krissituationer. Genom att bygga en ny bana på 3 800 meter skulle flygplatsen kunna hantera USA:s största strategiska transportflygplan som C-5 Galaxy, vilket är avgörande för att snabbt kunna flyga in militära resurser vid en kris.

Att genomföra dessa förbättringar kommer att ta tid och kräva stora investeringar, uppskattningsvis flera miljarder kronor, med en tidsram på mellan fem och tio år. Detta är inte bara en satsning på att stärka Västsveriges position som ett lågprisflygnav, utan även en investering i kritisk infrastruktur och säkerhet för norra Europa.

Göteborg Stallbacka Airport har potentialen att bli ett starkt lågprisalternativ till Landvetter och samtidigt en strategiskt viktig säkerhetshubb.

Robert Konservativ

ANNONS