primapraktiken vårdcentral
Det vore toppen om vi patienter får veta hur vi ska göra nuförtiden. Kanske ska ni lägga ut det på er hemsida. Så vi vet, funderar signaturen. Bild: Andreas Olsson

Förvirrat och krångligt på Primapraktiken för oss patienter?

Försökte beställa tid hos en läkare som det står på Primapraktiken i Trollhättans hemsida: Beställa tid. Bra. Men nej det gick inte heller, menar signaturen.

ANNONS
|

Skulle förnya mitt recept den vanliga vägen via hemsidan. Gjorde detta som tidigare – fick då till svar ganska snart av en medicinsk sekreterare att detta går inte – du måste gå via ptj?

Märkligt – jag fick samma svar en annan gång. Ifrågsatte detta – då blev svaret: Jo visst går det som vanligt. Vad händer, vad gäller?

Det vore toppen om vi patienter vet hur vi ska göra nuförtiden. Kanske ska ni lägga ut det på er hemsida. Så vi vet. Försökte även beställa tid hos en läkare som det står på hemsidan: Beställa tid. Bra.

Men nej, det gick inte heller enligt medicinska sekreteraren (varför tar ni inte bort det som står om beställa tid när det inte går). Blev hänvisad igen till ptj, lättakuten eller ringa. Nu är fallet så att jag behöver få tid hos en läkare där jag kan sitta i lugn och ro och tala om mina besvär. Det är inget för lättakuten.

ANNONS

Vem det är som svarar avgör vad vi patienter ska göra? De medicinska sekreterarna? Har de tagit över läkarnas roll? Vad jag noterat så är det inget de lämnar vidare till läkare. Ser också att ni har mycket dåligt med recensioner på hemsidan. Är det något ni funderar på att göra något åt?

Nu väntar jag till att min läkare kommer tillbaka efter sommaren. Då kanske man kan få riktiga svar.

Före detta sköterska på intensiven – numera pensionär

Svar direkt:

Tack så mycket för dina synpunkter. Det har varit stora förändringar i vår som en direkt följd av regionens beslut om ändrade och utökade patientavgifter, så detta kan absolut behöva förtydligas. Alla dessa förändringar kan du läsa mer om på vår hemsida som vi regelbundet uppdaterar.

För recept önskar vi i första hand att man kontaktar via appen MittPTJ. Anledningen till att vi föredrar denna kontaktväg är att systemet är användarvänligt, vilket underlättar för både våra patienter och oss. Om man önskar så går det även att förnya recept via 1177 och telefon. För att få hjälp med rådgivning och tidsbokning, så önskar vi att du ringer oss eller tar kontakt via MittPTJ.

Vi på Primapraktiken är väldigt måna om att du som patient ska få rätt hjälp. För att säkerställa att detta sker med god patientsäkerhet går våra mest erfarna läkare tillsammans med sjuksköterska och medicinsk sekreterare igenom alla önskemål och behov som inkommit under dagen. Ditt ärende värderas via Teamet och kan efter en bedömning planeras in till läkare, för provtagning eller till annan yrkeskategori. På detta sätt kan vi planera våra mottagningar och samtidigt ser vi till att med kort varsel ha kapacitet att ta kontakt med akuta patienter. Rätt hjälp av rätt person inom rätt tid.

ANNONS

Vår ambition är att våra patienter i största möjliga mån ska träffa sin ordinarie läkare. Detta kan som du skriver ta lite längre tid nu under sommaren på grund av semestrar, men även nu kan vi givetvis ta emot alla ärenden som inte bör vänta. Tack för att du är vår patient och tack för att du framfört detta så vi kan fortsätta att utveckla och förbättra vården hos oss.

Sofie Andreasson,

verksamhetschef

ANNONS