Ska vi klara av att utveckla framtidens järnväg måste vi vara beredda att både se över dagens organisation samt finansiering, menar Magnus Jacobsson (KD).
Ska vi klara av att utveckla framtidens järnväg måste vi vara beredda att både se över dagens organisation samt finansiering, menar Magnus Jacobsson (KD). Bild: Karl af Geijerstam

Bryt ut banverket och återskapa en fungerande järnväg

Ska vi klara av att utveckla framtidens järnväg måste vi vara beredda att både se över dagens organisation samt finansiering, menar Magnus Jacobsson (KD).

ANNONS
|

Ska vi klara av att utveckla framtidens järnväg måste vi vara beredda att både se över dagens organisation samt finansiering, menar Magnus Jacobsson (KD).

Det är med stort intresse som jag läser intervjun i DN med tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn avseende dagens dysfunktionella järnvägssystem (DN 2024-07-24). Jag håller med honom om att dagens järnvägssystem inte fungerar och att Trafikverket de facto inte klarar av sitt uppdrag. Troligtvis beror det på att myndigheten har blivit för stor och man idag inte har tillräckligt bra kunskap för att klara av att utveckla järnvägen. Att återskapa ett självständigt banverk tar givetvis tid, men är troligtvis det enda sättet att få ordning på dagens problem.

ANNONS

Adelsohn önskan om ett återförstatligande är svår att förstå då staten redan äger i princip allt. Staten äger alla väsentliga spår via Trafikverket. Staten äger SJ, Green Cargo och även bolag som sköter delar av underhållet. Vad mer behöver staten äga för att klara sitt uppdrag? Mycket talar snarare för att staten borde avveckla sitt ägande i exempelvis SJ och Green Cargo för att istället fokusera på att sköta själva järnvägssystemet.

Staten borde snarast se om det finns sträckor där andra kan ta över hela driften av spåret. Ett brådskande exempel är Malmbanan. Under de senaste åren har denna bana drabbats av flera olyckor som förorsakat stora samhällskostnader när tågen stått stilla. Om staten hade gjort om Malmbanan enligt samma modell som Öresundskonsortiet hade detta statliga bolag kunnat höja avgifterna och rustat upp spåret så att det kan betjäna både person- och godstrafik mellan Haparanda–Luleå–Kiruna–Narvik.

Ulf Adelsohn konstaterar: ”Det är ett annat problem: en stor del av svensk järnväg styrs av Finansdepartement, vars enda mål är att få bolagen att göra vinst, inte få järnvägssystemet att fungera”. Jag tror att alla som jobbat med infrastruktur delar denna uppfattning. Det är bland annat därför som vi kristdemokrater vid flera tillfällen har lyft fram att vi måste få till en ny form av finansiering av vår infrastruktur.

ANNONS

Ända sedan staten avskaffade en egen investeringsbudget för infrastruktur 1980 har både underhåll och investeringar halkat efter vilket gör att vi idag har en gigantisk underhållsskuld både på väg- och järnväg. Vi måste återinföra en investeringsbudget eller hitta andra sätt att lånefinansiera för att kunna beta av den skuld som har byggts upp under de senaste 40 åren.

Ska vi klara av att utveckla framtidens järnväg måste vi vara beredda att både se över dagens organisation samt finansiering. Gör vi inga förändringar av dagens styrning kommer underhållsskulden inom järnvägen fortsätta att växa.

Magnus Jacobsson (KD)

ANNONS